[b][size=x-large]Wyposażenie obowiązkowe:
lista niezbędnego sprzętu[/size][/b]

Nic tak nie denerwuje jak brak ważnego elementu wyposażenia obowiązkowego na dzień przed startem. Dziwnym trafem niemalże przed każdymi zawodami czegoś mi brakuje, a to zapasowej dętki, a to drugiej folii NRC. Nie wiem z czego to wynika, a raczej wiem, ale głupio mi się przyznać, bo niestety to wszystko wina mojego lenistwa. Prawda jest taka, że skompletowanie całej listy niezbędnego sprzętu to praca na dosłownie kilkanaście minut. Wystarczy więc około kwadransa a już nigdy więcej nie będziemy musieli szukać zapasowych dętek, gwizdków, lusterek i czego tam jeszcze nasi kochani organizatorzy sobie nie wymyślą.

Plusy dobrego przygotowania przedstartowego są oczywiste: oszczędność czasu i spokojna głowa. Nie będę więc już się nad tym rozwodził, przejdźmy zatem do konkretów. Wymagania sprzętowe poszczególnych organizatorów podzielić można na na dwie grupy: duże i małe. Nie wiem czy to najładniejsze nazwy, ale w rzeczywistości tak to właśnie wygląda. Przejrzałem regulaminy w zasadzie wszystkich rajdów z poprzedniego i obecnego roku pod kątem obowiązkowego wyposażenia i z tego przeglądu wynika właśnie taka klasyfikacja. Zastosowałem nieco inny podział niż w regulaminach. Wyszedłem z założenia, że każdy zawodnik powinien mieć cały niezbędny sprzęt, nawet jeśli z regulaminu wynika możliwość, że część wyposażenia będa mieli koledzy z teamu.

Wyróżniłem 5 kategorii:
[I] Wyposażenie osobiste, które należy mieć przez cały czas trwania zawodów.
[II] Wyposażenie na etapy rowerowe.
[III] Apteczka.
[IV] Sprzęt wspinaczkowy.
[V] Wyposażenie niezbędne na: kajak, narty i rolki.

Tak jak napisałem wyżej, część organizatorów wymaga więcej, a część mniej. Najwięcej sprzętu potrzebujemy na imprezy Pawła Fąferka (BWC i MPAR) oraz generalnie rajdy na trasach masters, gdzie w przeciwieństwie do tras speed musimy posiadać cały szpej wspinaczkowy. Zakładam, że przeciętny zawodnik startuje na wszystkich rajdach wziętych pod uwagę, bądź też w niedługim czasie ma taki zamiar. Poniżej pełna lista sprzętu, który mieć po prostu musimy! Nie wymieniam roweru, czy rolek jako wymaganego sprzętu – to raczej oczywiste, że start bez roweru na etapie rowerowym raczej nie ma sensu (prawda?).

[I] Wyposażenie osobiste, które należy mieć przez cały czas trwania zawodów:

[01] Latarka z zestawem baterii
[02] Folia NRC (ja mam 2 sztuki w domu i chyba to niezbędne minimum, zawsze zostaje nam 1 folia, którą możemy pożyczyć zapominalskiemu koledze z teamu)
[03] Paszport lub dowód osobisty
[04] Migające światło (można skorzystać ze światła rowerowego, ale chyba najlepszą opcją jest przymocowanie sobie na stałe czerwonego światełka na tył plecaka, na pewno zwiększy to nasze bezpieczeństwo na aslfatowych przelotach. Ale ułatwi naszym przeciwnikom pogoń za nami, coś za coś…)
[05] Kompas
[06] Telefon komórkowy

Pozycje powyżej to żelazny punkt w regulaminie niemalże każdego rajdu – poniższa lista to przede wszystkim akcesoria wymagane na rajdach Pawła Fąferka:

[07] Scyzoryk lub nóż
[08] Gwizdek (niektóre plecaki mają gwizdki wbudowane w pasy biodrowe/piersiowe, można również dokupić taki pas)
[09] Śpiwór (zapis tylko i wyłącznie w regulaminie BWC)
[10] Lusterko (zapis tylko i wyłącznie w regulaminie BWC)
[11] Worek na śmieci (zapis tylko i wyłącznie w regulaminie BWC. Dobrze mieć zapas worków, one zawsze się przydają)
[12] Pojemnik na przepak (plecak, torba, skrzynia, ta ostatnia najlepsza, o ile nie jedziemy na rajd pociągiem)
[13] Linka 15 metrów, grubość min. 5-7 mm (zapis tylko i wyłącznie w regulaminie BWC)
[14] 2x światło chemiczne, czerwone lub zielone, min. długość 10 cm (zapis tylko i wyłącznie w regulaminie BWC, pamiętam, że miałem problemy z jego zdobyciem, warto więc wcześniej dokonać zakupów)

[15] Gotówka na trasę (zapis tylko i wyłącznie w regulaminie BWC)
[16] Ubezpieczenie medyczne i NNW (nie wszędzie wymagane)
[17] Apteczka (szczegóły w punkcie numer 4)

[II] Wyposażenie na etapy rowerowe:

[01] Kask rowerowy lub wspinaczkowy (jeśli ktoś ma dwie czołówki dobrym pomysłem jest przymocowanie jednej z nich wcześniej do kasku, oszczędamy czas i nerwy)
[02] Przednia lampka dająca białe światło na odległość przynajmniej 150 metrów (może być czołówka)
[03] Tylnie czerwone światełko
[04] Sprawny licznik(zapis tylko i wyłącznie w regulaminie MPAR)
[05] Zestaw do naprawy roweru (niesprecyzowano dokładnie o jakie narzędzia chodzi, więcej na temat narzędzi rowerowych do przeczytania w artykule Kshyśka).
[06] Pompka
[07] Zapasowe dętki (wypadałoby mieć ich u siebie w domu więcej niż jedna, może 2-3?)

[III] Apteczka:

[01] 2x bandaż dziany, min. 7 cm szeroki x 400 cm długi (generalnie oprócz BWC i MPAR nie ma zapisów regulujących długość, ilość danych medykamentów, w zestawieniu podałem ilości maksymalne, które posiadać musimy podczas ww. rajdów)
[02] 2x bandaż elastyczny, min. 7 cm szeroki x 400 cm długi
[03] 2x gaza, min 8×8 cm (swego czasu zapis brzmiał 10×10 cm, problem w tym, że cholernie ciężko było znaleźć gazy o takich wymiarach)
[04] 1x zestaw leków przeciwbólowych, min. 10 sztuk
[05] 1x zestaw leków przeciwprzeziębieniowych, min. 10 sztuk
[06] 1x maść rozgrzewając, min. 50 gram
[07] 1x zestaw plastrów z opatrunkiem, min. 10 sztuk
[08] 1x nożyczki
[09] 1x woda utleniona w płynie min. 50 ml
[10] 1x wazelina lub maść natłuszczająca, min. 50 gram

[IV] Sprzęt wspinaczkowy:

Uwaga na dzień dobry: nie chce się mądrzyć w tym temacie – nie znam się na tym – więc przepiszę tylko wymagany sprzęt z regulaminów poszczególnych rajdów bez moich komentarzy, te zostawiam bardziej doświadczonym w temacie. Na trasach speed nie potrzeba własnego sprzętu, choć zwykle nie stoi nic na przeszkodzie, żeby mieć go w plecaku i ewentualnie szybciej wykonać zadanie specjalne (ktoś skorzystał na takim manewrze?).

[01] 1x przyrząd zjazdowy – np. ósemka, rolka, płytka Stihta, kubek, reverso (zapis z regulaminów BWC, ZAT, MPAR)
[02] 1x przyrząd asekuracyjny, np. shunt lub prusik z pętli
[03] zestaw 2 przyrządów do wychodzenia po linie, np. poignee, croll, basic – uwaga! używanie t-blocka ze względów bezpieczeństwa zostało zakazane!!! (uwaga o t-blocku z regulaminów BWC oraz MPAR)
[04] 3x pętla z taśmy rurowej, 60 cm (zapis z regulaminów BWC i MPAR)
[05] 2x lonża, pętla z taśmy (zapis z regulaminu ZAT)
[05] 3x zakręcany karabinek (ZAT – 3 zakręcane karabinki, BWC i MPAR po 2 sztuki)
[06] 2x dodatkowy karabinek (tylko BWC i MPAR)
[07] 1x kask rowerowy lub wspinaczkowy
[08] 1x uprząż alpinistyczna, wyłącznie atestowana uprząż do wspinaczki i speleologii!!! – zakazane są inne uprzęże np. do skialpinizmu, sportów wodnych (uwagi tylko z regulaminów BWC i MPAR)
[09] 1x para rękawiczek do wychodzenia i zjazdu (tylko BWC i MPAR, tak czy inaczej warto mieć robocze rękawiczki do zadań, po co niszczyć cenny sprzęt?)

[V] Wyposażenie niezbędne na: kajak, narty i rolki.

Pominąłem: rolki, buty narciarskie i narty oraz kaski i czołówki. Ten sprzęt albo po prsotu musimy mieć bo bez niego nie uda nam się pokonać danego etapu bądź też wpisany jest, na którąś z poprzednich list.

[1] Kijki do nart biegowych (nie wiem czy w tą kategorie podpadają kijki trekkingowe, może uczestnicy trasy masters na BWC rozwieją wątpliwości?)
[2] Tylne czerwone światełko (etap rolkowy na trasie masters podczas Adventure Trophy, ten zapis tylko potwierdza przydatność przymocowania na stałe czerwonej lampki z tyłu plecaka)

Jak to wszystko poukładać?

To wszystkie „duperele”, które musimy mieć w swoich szafkach, aby przed każdym startem nerwowo nie przeglądać regulaminów i ganiać po sklepach na ostatnią chwilę wyszukując potrzebnego sprzętu. Na pierwszy rzut oka wydaje się być tego sporo, ale w rzeczywistości łatwo to wszystko ogarnąć i trzymać w porządku. Punktem centralnym naszego domowego-rajdowego porządku powinna być pokaźna skrzynia na przepak. Przyznaję się, ja takiej jeszcze się nie dorobiłem, trzymam więc wszystko poukładane oddzielnie w szafce. Gdy w końcu jednak kupię odpowiednią skrzynie cały sprzęt rajdowy przełożę właśnie tam. Dla tych, którzy na rajdy jeżdżą samochodem to maksymalne uproszczenie życia – wystarczy zapakować skrzynie z poukładanym sprzętem do samochodu i nie martwić się czy przypadkiem zapodziało nam się gdzieś światło chemiczne – wszystko jest w środku!

Wszystko ma swoje miejsce

Z powyższych list jasno wynika podział na 4 strefy (kijki pakujemy razem z nartami, bądź jako element wyposażenia na odcinek trekkingowy), zacznijmy od apteczki. Przygotowujemy specjalny pojemnik na wszystkie medykamenty, a poszczególne elementy dzielimy na 2 stosy i pakujemy do dwóch worków strunowych (ja trzymam apteczkę właśnie w takim worku i sprawdzą się to znakomicie – nie dość, że worek nic nie waży to jeszcze jest przeźroczysty – w przypadku kontroli wyposażenia wystarczy obrócić go na wszystkie strony, wszystko widać, nie trzeba wyjmować poszczególnych elementów na zewnątrz i tracić czasu na ponowne układanie). Dlaczego do dwóch? Bo mamy z jednej strony zawody Pawła Fąferka i wszystkie inne z drugiej 😉 . Bynajmniej to nie jest żadna krytyka pod adresem Pawła – bezpieczeństwo ponad wszystko, zwłaszcza w zimowych warunkach, stąd apteczki na jego imprezach zawierają najwięcej elementów. Dlatego też proponuję od razu zrobić sobie 2 oddzielne apteczki. Nie będzie trzeba niczego przekładać, po prostu na kolejny rajd wybierzemy odpowiedni pakiet. Cały „apteczkowy pojemnik” wrzucamy oczywiście do głównej skrzyni.

Zestaw rowerowy w zasadzie powinien znaleźć się na.. rowerze, a jakże by inaczej. Do skrzyni wrzucić można natomiast awaryjną jedną czy dwie zapasowe dętki. Całą resztę mocujemy na rowerze. Z wyposażeniem osobistym wymienionym w pierwszym punkcie robimy tak samo jak z apteczką, szukamy jednego pojemnika i wrzucamy do środka wszystkie wymienione rzeczy. Osobiście folię NRC wkładam do apteczki a czerwone światełko mam przyczepione do plecaka. Reszta znajduje się w jednym pojemniku (oczywiście oprócz telefonu, dowodu czy pieniędzy). Sprzętu wspinaczkowego na razie nie mam, jendak gdybym miał to trafiłby on do… no tak, skrzyni na przepak również jeszcze nie mam 😉 , więc trafiłby on do jakiegoś jednego pudła, w którym miejsce byłoby tylko dla szpeju.

Co jeszcze się przyda?

Oprócz wyżej wymienionych niezbędnych rzeczy wielce przydatne są jeszcze wszelkie worki (na śmieci, strunowe o różnych wielkościach i reklamówki), taśmy klejące i zipy. Warto zaopatrzyć się w zapasy tych na pierwszy rzut oka nieistotnych a bardzo pomocnych materiałów (jeśli chodzi o zipy to sam muszę sobie tą uwagę wziąć do serca, zawsze o nich zapominam). I to byłoby na tyle! Podsumowując: cały sprzęt niezbędny do startów w rajdach przygodowych gromadzimy przed pierwszym startem, pakujemy wszystko na swoje miejsca a później tylko czekamy na kolejne zawody! To naprawdę trwa tylko 15 minut, o ile macie taką listę jak ta powyżej. Mi uporządkowanie tych wszystkich danych zajęło kilka godzin, ale samo układanie sprzętu to już minuty. Zakładam oczywiście, że macie już większość z tych rzeczy, jeśli nie, to czym prędzej dokonajcie niezbędnych zakupów.

Uwagi końcowe

Na koniec chciałbym jeszcze dodać, że listy te nie są obowiązującymi listami wymaganego sprzętu, przed każdym startem sprawdźcie regulamin danych zawodów, żeby później nie było na mnie jak dostanie Wam się kilkadziesiąt minut kary za jakieś braki 😉 . Jeśli spodobał się Wam ten tekst i chcielibyście poczytać nieco więcej w temacie przygotowywania się do rajdów od strony czysto sprzętowej dajcie znać, jak również o wszystkich Waszych patentach na „lżejszą głowę” przy pakowaniu się na zawody.

Grzegorz Łuczko
PK4.pl | Blog ekstremalny. Podejmiesz wyzwanie?
raidteam.pl

O Autorze

Avatar

Podobne Posty

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany